25. februar 2015
Det koster hver dag den enkelte og samfundet dyrt, at mange inaktive danskere ikke får de 30 minutters daglige motion, som Sundhedsstyrelsen anbefaler.
Idrætsorganisationen Dansk Firmaidrætsforbund bruger to gange om året det samme trick til at hjælpe på vej – en skridttællerkampagne. For første gang er deltagerne blev spurgt til deres motionsniveau før og efter kampagnen, og den lille skridttæller har stor effekt.
Det kan være svært at tage sig selv i nakken og få dagens motion. Og det koster hver dag samfundet dyrt, at det ikke er det mest naturlige i verden for alle at få de 30 minutters motion, som Sundhedsstyrelsen anbefaler.
I følge Sundhedsstyrelsen viser undersøgelser, at hvis fysisk inaktive fik mere motion, så vil det årligt medføre 3,1 millioner færre fraværsdage fra arbejdet. Dertil skal man lægge de mange udgifter til sundhedsvæsenet.
Dansk Firmaidrætsforbunds kampagne Tæl skridt kører igen fra den 2. marts og tre uger frem, og her ved man, at skridttælleren og kollegerne, der skubber på, er god motivation. Nye tal fra deltagerne i sidste års kampagne viser, at gruppen af deltagere, der blev karakteriseret som inaktive inden kampagnens start, øger deres aktivitetsniveau under og umiddelbart efter kampagnen – og at de fastholder det øgede aktivitetsniveau – også når man spørger dem 5 måneder efter kampagnens afslutning.
”Vi kan se, at kampagnen rykker allermest hos dem, der dyrker mindst motion. Det er dem, der er i største risiko for at udvikle livsstilssygdomme – og det er her potentialet for forbedring er størst. Det er samtidig ofte denne målgruppe, der er sværest at nå med andre tiltag. Arbejdspladsen er derfor et rigtig godt forum, hvor dem, der er stærkest hiver kollegerne med – og fællesskabet omkring kampagnen motiverer”, fortæller Stine Dragsbæk, kampagneleder hos Dansk Firmaidrætsforbund. Deltagerne har selv skulle angive deres motionsniveau før, under, lige efter og igen 5 måneder efter kampagnen. Resultaterne er valideret af Syddansk Universitet, Institut for idræt og biomekanik.
Motion gør underværker
”Danskerne ved godt, at de skal have mere motion, men det kan være svært at finde motivationen til det. Når de er med i kampagnen, så er de nødt til at komme ud af døren for at få skridttælleren op på 10.000 skridt. Så mærker de på egen krop, hvor godt det føles og har faktisk heldigvis svært ved at holde op igen bagefter”, siger kampagnelederen og understreger samtidig, at kampagnen forsøger at inspirere både til fysisk træning, men i endnu højere grad til at danskerne får lagt mere bevægelse ind i løbet af hele dage f.eks. ved omveje til kaffemaskinen og walk & talk-møder.
”Når man sidder meget foran computeren, som vi gør, gør frisk luft og fysisk aktivitet underværker på humøret og energien”, siger Grete Valentin fra vinderholdet på Danfoss i sidste kampagne. De vandt 50.000 kroner efter lodtrækning blandt alle deltagende hold, hvor deltagerne havde gået 10.000 skridt i mindst 11 ud af 21 dage. Og det er sværere end det lyder.
”Deltagerne opdager hurtigt, at det ikke er en ren walk-over, så der bliver arbejdet på livet løs for at få de daglige rutiner til at give god motion”, siger Stine Dragsbæk.
”Styrken ved kampagnen er, at man bliver bevidst om sine vaner. Nu har vi i familien anskaffet os en hund, så vi er sikre på at holde fast i den gode vane”, fortæller Henriette Falbe Hansen fra vinderholdet sidste år.
Sidste år deltog over 33.000 danskere blandt dem 179 fra Danfoss. I år forventes 16.000 -18.000 at deltage i uge 10, 11 og 12 – og samme antal igen i efteråret.
Alle kan deltage, så længe de stiller med et hold på minimum tre deltagere. Det koster 50 kr. plus moms og investering i en skridttæller at deltage. Tilmeldingen til Tæl skridt-kampagnen er åben frem til kampagnestart den 2. marts. Tilmelding sker på www.tælskridt.dk
Kontaktinformation:
Kampagneleder, Dansk Firmaidrætsforbund, Stine Dragsbæk, tlf. 29 86 15 12
Journalist, Dansk Firmaidrætsforbund, Kir Klysner, tlf. 31 13 73 77